Geluk moet je doen. En denken!

Weet je nog, ik had het laatst over die 40% invloed die jij op je eigen (gezins) gelukt hebt.

Ik wil je daar graag nog wat verder in meenemen, want waar staan dan die andere 60% (10% en 50%) voor en wát kun je dan met die 40% doen? 

Ik maak even een uitstapje naar het jaar 2017: ik ontdekte de stroming Positieve Psychologie en ik was óm! Niet omdat ik er zoveel nieuws door leerde, maar álles waar ik in geloofde, wat ik probeerde uit te dragen in mijn relatie, werk en opvoeding kwam daar in terug!

Er was gewoon een hele wetenschappelijke stroming die onderzoek deed en al megaveel bewijs had gevonden en verzameld over ‘hoe zelf een fijn leven te creëren’ (‘je welbevinden te vergroten’ in vakjargon) door je te focussen op je krachten in plaats van op je klachten. 

Het gaat niet álleen over positief denken, maar het helpt wel!
En het gaat ook vooral niét over het negeren van je klachten. 
Het gaat om het creëren van een optimistische, dankbare levenshouding waarbij je je krachten en talenten inzet en versterkt om jezelf en anderen te helpen. 

Mijn eerste reactie destijds in 2017: wat eeuwig zonde dat die tijdens mijn opleiding Pedagogische Wetenschappen nog niet behandeld werd!
Maarja, dat is geen helpende gedachte natuurlijk en ik geloof óók dat iets altijd een reden heeft, dus die ‘spijt’ en verontwaardiging liet ik gauw los. 

En ik omarmde de modellen met liefde! Want het kan zo fijn zijn om houvast te hebben aan modellen. Aan opdrachten, aan gerichte vragen: ik zie ze als een reminder en heerlijke stok achter de deur om vol te houden wat werkt. Tot je het helemaal zelf hebt ingebakken in je systeem en het als vanzelf gaat. 

En precies om die modellen en strategieën gaat het bij die 40%!

Als we het hebben over welbevinden, en het ervaren van een geluksgevoel, dan is de verdeling van factoren die daar invloed op hebben gemiddeld: 50 / 40 / 10. 

50% van ons geluksgevoel is genetisch/ erfelijk bepaald. Dat is dus pech of mazzel. Hier moet je het mee doen. Hier kun je niks meer aan veranderen. 

10% van ons geluksgevoel wordt bepaald door onze levensomstandigheden (getrouwd of single, rijk of arm, mooi of lelijk). Dus bloedmooi en schatrijk zeggen niet zoveel over de mate waarin iemand zich gelukkig voelt. 

En dan blijft er 40% over. En hier valt de winst te behalen!
40% van ons geluksgevoel wordt bepaald door ons gedrag en door onze manier van denken. Dus door wat we doen en door hoe we denken over dat wat we doen en wat ons overkomt. 

Dat biedt mogelijkheden, he? 

Ik neem je graag mee in de 13 Geluksstrategieën om met die 40% aan de slag te gaan. 

Maar eerst even 2 illustraties om je te behoeden voor veel gemaakte “fouten”: 

‘Je leest 16 tips om lekkerder in je vel te zitten en denkt: ‘pfff… dat weet ik allemaal al en ik voel me helemaal niet lekker in mijn vel. Je conclusie: “dit werkt niet voor mij”
Valkuil: je dénkt alleen. Je doét niet en geeft het zo niet daadwerkelijk de kans om voor je te gaan werken!
Tip: Ga doen! Kies 2 van de 16 tips en ga ze daadwerkelijk DOEN en uitvoeren. Houd dit minstens 10 dagen vol en houd er een dagboekje over bij. Bekijk daarna objectief wat het voor je gedaan heeft en besluit vervolgens of je er mee door wilt gaan. 

‘Je begint vol goede moed en halsoverkop met alle 16 tips tegelijk. Álles pas je toe. Na twee dagen ben je verward en kapot en je gooit het aan de kant: Je conclusie: “dit is écht niks voor mij!”
Valkuil: je wilt het veel te goed en veel te snel doen. Hierdoor onderschat je hoeveel energie het kost om iets je iets nieuws eigen te maken. Hoeveel tijd en moeite verandering kost. 
Tip: Bouw het langzaam op! Begin met 2 tips die je aanspreken, ga ze een weeklang toepassen en als dit bevalt voeg je vervolgens elke paar dagen een tip toe aan je nieuwe routine. 

En zo werkt het ook met onderstaand rijtje. Je moet er echt wat voor doen, je levenshouding voor wíllen aanpassen en dan levert het ontzettend veel op!

Sonja Lyubormirsky, de grondlegger/bedenker van de eerste 12 geluksstrategieën, zegt hierover in haar boek ‘The How of Happiness’; “Het is hard werken, maar het is het waard. Mensen die gelukkig zijn, blijken ook gezonder, productiever, creatiever en socialer te zijn. Hun omgeving profiteert daar ook van. Door zelf gelukkiger te worden, kun je meer betekenen voor andere mensen.”

En dan nu, zoals beloofd, de 13 strategieën voor meer GELUK! 

De eerste 12 komen voort uit de onderzoeken en het boek van Sonja Lyubormirsky, de laatste heeft mijn docente Positieve Psychologie (Rinka van Zundert van ‘Leer- en Veerkracht) toegevoegd aan het rijtje. Een ontzettend waardevolle 13e strategie, die een grote rol speelt in mijn visie van ‘Talentgericht leven als Me, Myself & Mama’.

Zoals je ziet bevatten ze allemaal een werkwoord: geluk vergroten is je doen én denken aanpassen!

1.       Dankbaarheid ervaren – Dankbaar zijn gaat over genieten, niet alles vanzelfsprekend vinden en bewust bezig zijn met het heden. Het is meer dan ‘dankjewel’ zeggen als je iets krijgt.
2.       Optimisme cultiveren – Optimisme cultiveren betekent zowel je richten op het goede, vertrouwen hebben dat iets goed zal gaan, als jezelf het voordeel van de twijfel gunnen.
3.       Piekeren en sociale vergelijkingen vermijden – Maak jezelf los van negatieve gedachten, vermijd situaties die tot tobben leiden en zoek oplossingen voor problemen: wat kun je wél doen? Vergelijk jezelf met jezélf (niet met anderen): welke stappen heb jij al gezet ten opzichte van een jaar geleden?
4.       Aardig zijn – Zomaar iets goeds doen voor een ander zonder wat terug te verwachten, glimlachen en gedag zeggen zijn voorbeelden van aardig zijn. Focus je op de goede dingen in de ander.
5.       Sociale relaties koesteren –Mensen zijn sociale wezens en we worden gelukkig van romantische liefde en vrienden. Wees bewust met je aandacht bij de ander, geniet van het gezelschap en spreek je waardering voor de ander uit.
6.       Coping strategieën ontwikkelen – Coping gaat over hoe je omgaat met tegenslag. Vind een gezonde en helpende manier om met tegenslag om te gaan: wat helpt voor jou? Hoe kun jij je veerkracht vergroten?
7.       Leren vergeven – Vergeving is niet het zelfde als verzoenen, een pardon, rechtvaardigen, bagatelliseren of ontkennen. Vergeving is daadwerkelijk de ander (of jezelf) niet meer ‘aanrekenen voor wat hij of zij jou heeft aangedaan’. Het mag nog steeds pijn doen of verdriet oproepen, maar je laat wrok (en haat) los.
8.       Flow ervaringen versterken – Je zit in een flow als je helemaal opgaat in wat je aan het doen bent en de tijd vergeet. Je geniet en het geeft je een goed gevoel. Welke activiteiten geven jouw een gevoel van flow en hoe kun je daar meer van doen?
9.       Bewust genieten van kleine dingen – Het kunnen genieten van positieve ervaringen is één van de meest belangrijke dingen voor geluk. Het gaat om het bewust richten van je aandacht op de mooie, goede,“kleine” dingen.
10.   Je aan je doelen committeren – Dit gaat over doelen stellen en er bewust aan werken.Je er hard voor maken en écht voor willen gaan. Belangrijk hierbij is dat je doelen stelt voor iets wat écht belangrijk is voor jou, waar je van binnenuit voor gemotiveerd bent om het te behalen.
11.   Geloof en/of spiritualiteit beoefenen (zingeving) – Dit gaat over het onderzoeken van en zoeken naar jouw betekenis en doel in dit leven. Letterlijk stilstaan bij de vraag: ‘Wat is voor mij de zin van het leven? Wanneer is mijn leven zinvol?’ En jezelf eens afvragen of en hoe je ervaart dat we allemaal deel uitmaken van een groter geheel.
 
12.   Zorgen voor je lichaam en geest   Dit gaat letterlijk over goede zelfzorg, zowel psychisch als fysiek. Denk aan gezonde voeding, meditatie, rust, sport en beweging. Waar voel jij je goed bij?
13.   Ontdekken en inzetten van je unieke kwaliteiten – Houd je bewust bezig met jouw natuurlijke talenten. Zie en waardeer waar jij van nature goed in bent en zet ze bewust in op plekken waar je dat voorheen nog niet deed (durfde).

En, met welke strategieën zou jij willen beginnen? 
Welke 2 of 3 strategieën kies jij om de komende weken te gaan DOEN? 

Liefs,  Anne 

Ps: Omdat ik geloof in de kracht van het goede voorbeeld en het sámen doen en ervaren van positieve dingen heb ik op basis van deze 13 geluksstrategieën 52 opdrachten en werkvormen gemaakt zodat je een jaar lang, met het hele gezin kunt experimenteren met de verschillende strategieën. Jullie ontdekken al spelenderwijs wat voor jullie werkt. Een jaar lang krijg je elke week een nieuwe opdracht. Nieuwsgierig? Kijk eens HIER!
Je ziet er meteen een voorbeeld van een weekopdracht. 


 








Categorieën: Geen categorie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *